Jste-li vlastníkem pozemku a zároveň majitelem automobilu, jistě jste někdy stáli před otázkou, zda nevybudovat garáž. Ta totiž čtyřkolovému miláčkovi poskytne praktické ubytování a skryje ho před teplotními výkyvy, čímž prodlouží jeho životnost. Jenže rozhodování o stavbě není jednoduché, protože se vlastně jedná o malý, byť jednoduchý dům.
Co je garáž
Garáž ale není jen azylem pro auto. Vedle parkování a skladování sezonního vybavení, jako jsou pneumatiky, nebo náhradních dílů, je možné ji využít také jako dílnu pro drobné či větší opravy, ale také jako přístřeší pro jízdní kola, zahradní nábytek, techniku nebo nářadí. Pokud se v rodinném domě potýkáte s nedostatkem technického zázemí, existenci takové víceúčelové místnosti tedy určitě oceníte – její výhody značně převažují nad pracností jejího vybudování.
Koncepce garáže
První, co vás před stavbou garáže čeká, je úvaha o její koncepci. Nejjednodušším úkrytem pro automobil je přístřešek neboli zastřešené parkovací stání, jehož vybudování může být otázkou několika týdnů, vezmeme-li v úvahu dobu potřebnou pro dodržení technologických postupů. Systém složený z trámů usazených na železobetonové patky, krovu a střešní krytiny lze pořídit už za několik desítek tisíc korun, ale jeho nevýhodou je, že auto i vás sice schová před deštěm nebo sněhovou nadílkou, ale nikoli před větrem. Mnohem praktičtější je zděná garáž, která poskytuje dostatek ochrany. K úvahám o provedení rovněž patří, zda garáž pojmete jako přiléhající k budově, nebo jako samostatnou budovu. Ještě než toto dilema vyřešíte, konzultujte otázku se stavebním úřadem – územní plán může například striktně stanovovat, že garáž nemůže na pozemku stát samostatně, ale musí být součástí stavby domu.
Pokud se rozhodnete pro samostatně stojící stavbu, nemusíte hned nakupovat cihly nebo jiné zdicí systémy, protože na trhu operuje velké množství firem, které nabízejí hotové garáže – například ve formě monolitických či montovaných betonových staveb nebo v plechovém provedení. Taková garáž ale zřejmě autora projektu vašeho domu nenadchne, protože neumožňuje sladit vzhled domečku pro auto s rodinným domem. Jejich cena je ale příjemná a pohybuje se kolem 80 až 100 tisíc Kč. Za stejné peníze je možné pořídit zděnou garáž stavěnou svépomocí, dodávka na klíč pak přijde zhruba na dvojnásobek.
Než začnete
Minimální rozměr garáže pro jeden vůz by měl být 4×6 metrů, aby pro nastupování do vozidla a vystupování z něj poskytovala dostatečný komfort. Pokud ale budete chtít v garáži parkovat kromě auta také další „vozidla“ (kola, sekačku apod.) nebo budete potřebovat další prostor, je nutné s tím počítat a rozměry přizpůsobit vašim očekáváním. Předpokládané využívání by pak mělo ovlivnit také další charakteristiky budovy – pokud budete v garáži trávit více času, bude dobré ji vytápět, vhodné je popřemýšlet také o přívodu vody a samozřejmě elektřiny.
Pokud jste zvolili variantu nevytápěné garáže přisazené k domu, která má kouzlo v tom, že do ní můžete vybudovat vstup přímo z domu, a nemusíte tak do stavby přecházet venkovním prostorem, bude třeba vyřešit také tepelnou izolaci společné stěny.
Garážová vrata
Míru pohodlí při užívání garáže ovlivníte volbou vhodných vrat. Klasická dvoukřídlá vyžadují větší prostor před budovou, méně místa zaberou výklopná, sekční nebo roletová vrata.
Z moderních vratových systémů jsou nejpoužívanější výklopná vrata. Ta jsou tvořena jedním vratovým křídlem, které se vyklápí směrem nahoru a zajíždí pomocí vodicího systému tvořeného kolejnicemi a pružinami pod strop garáže. Sekční vrata fungují na podobném principu, ale jsou tvořena několika panely, které kolejnicový systém vede při otevírání pod strop. Díky tomu, že vrata sestávají z několika dílů, a mohou se tak „lámat“, zaberou méně místa než vrata výklopná. Rolovací neboli roletová vrata se otevírají do horní skříně nad vratovým otvorem nebo do skříně na boku. Jsou tvořena lamelami, které vodicí systém umožňuje zavřít a otevřít buď v horizontálním, nebo vertikálním směru.
Všechny existující systémy, kterými je možné osadit garážová vrata, lze zakoupit ve formě mechanického nebo motorického ovládání. Možnosti ovládat otevírání vjezdu do garáže jediným stisknutím tlačítka na dálkovém ovladači se samozřejmě ruční provedení nevyrovná, systémy doplněné motory je nicméně možné v případě výpadku elektřiny nebo poruchy otevírat ručně.
Vjezd
Neméně důležitým prvkem je řešení vjezdu do garáže. Příjezdová cesta sice prostor samotné stavby netvoří, ale významně ovlivňuje komfort užívání garáže a celkovou architektonickou podobu okolí domu. Ideální způsob příjezdu ke garáži je po rovné cestě, pokud se ale přece jen nevyhnete zatáčce, mějte na paměti, že vnitřní poloměr zatáčení osobního auta je cca 5 metrů.
Vybudovat si vlastní garáž rozhodně není od věci. Spokojen bude nejen automobil, který bude fungovat bez jakýchkoli výpadků v libovolné roční době, ale také kdejaký domácí kutil, který v garážové místnosti najde dostatek prostoru pro své pokusy. A kdo někdy garáž poskytující zázemí rodinnému domu vybudoval, zajisté zjistil, že své místo najdou v garáži i mnohé další předměty, které s uhnízděním motorového vozidla nemají vůbec nic společného, ale které zkrátka bylo potřeba někam odložit.
Přidejte odpověď